Bielawa Zachodnia


Bielawa Zachodnia to punkt kolejowy, który w przeszłości pełnił funkcję stacji kolejowej w zachodnich rejonach Bielawy.

Obecnie miejsce to jest znaczące dla lokalnej społeczności, a jego historia wciąż pozostaje żywa w pamięci mieszkańców.

Ruch pasażerski

W poniższym opisie skupimy się na ruchu pasażerskim w Bielawie Zachodniej, prezentując kluczowe dane dotyczące wymiany pasażerów w wybranych latach.

RokDzienna wymiana pasażerów
2017
2022200-299

Historia

Historia stacji sięga roku 1891, kiedy to została ona otwarta wraz z nowym budynkiem wykonanym z cegły. Funkcjonowała przede wszystkim jako punkt obsługujący pracowników pobliskiej fabryki włókienniczej, a także turystów przybywających do Bielawy.

W okresie jej działalności, stacja nosiła nazwę Langenbielau Oberstadt, co w tłumaczeniu oznacza Długą Bielawę Górne Miasto. Zmiana nazwy na Bielawa Zachodnia miała miejsce dopiero w 1945 roku. Przez wiele lat stacja była kluczowym punktem komunikacyjnym w regionie.

Niestety, stacja została zamknięta w 1977 roku, co przyczyniło się do jej stopniowego popadania w ruinę. Obecnie dworzec znajduje się w bardzo złym stanie technicznym i przeszedł częściowe spaleniu, co tylko przyspieszyło jego degradację.

Bielawa Zachodnia Dworzec Mały

Historia przedstawiająca Bielawę Zachodnią jest ściśle związana z koleją, która odegrała kluczową rolę w rozwoju tej okolicy.

Kolejka prywatna znana jako „Kolejka Sowigórska” realizowała trasę do Bielawy z Pieszyc. Ważne jest, aby zauważyć, że nie istniała oddzielna stacja dla tej kolejki.

Budynek stacji Bielawa Zachodnia stał się jej głównym punktem, ale niestety, w 1945 roku stacja została zamknięta, kończąc tym samym okres aktywności kolejowej w tym miejscu.

Renowacja

W dniu 22 marca 2019 roku samorząd województwa dolnośląskiego zainicjował istotne zmiany w kwestii transportu kolejowego, podpisując umowę na rewitalizację stacji kolejowej Bielawa Zachodnia po przejęciu linii od PKP PLK. Te działania podjęte przez samorząd mają na celu poprawę dostępności transportu w regionie.

W kontekście podjętych decyzji, samorząd zdecydował się na przedłużenie niektórych kursów w relacji Wrocław Główny oraz Dzierżoniów Śląski. 25 października 2019 roku, na trasie kolejowej odbył się przejazd pierwszego pociągu od 1977 roku, co było istotnym krokiem w kierunku przywrócenia regularnego funkcjonowania linii.

Wraz z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy, które miało miejsce 15 grudnia 2019 roku, Koleje Dolnośląskie wznowiły regularne kursy, co z pewnością wpłynęło na poprawę mobilności mieszkańców regionu. Szczególne plany przewidują także przedłużenie trasy do nowo projektowanych stacji, w tym Zbiornik Sudety i Nowa Bielawa, które mają być realizowane w latach 2020-2023.

Aby zwiększyć dostępność komunikacyjną stacji, uruchomiono dodatkowy przystanek autobusowy, który obsługiwany jest przez ZKM. Przystanek nosi nazwę 'Stacja Bielawa Zachodnia’ i zlokalizowany jest przy ul. Sienkiewicza, co stanowi dodatkowe usprawnienie dla podróżnych.

Przypisy

  1. Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
  2. Ogólnopolska Baza Kolejowa [online], www.bazakolejowa.pl [dostęp 12.06.2020 r.]
  3. Przystanki "Zbiornik Sudety" oraz "Nowa Bielawa" stały się faktem [online], doba.pl [dostęp 12.06.2020 r.]
  4. II ETAP BUDOWY BIELAWSKIEJ KOLEI CORAZ BLIŻEJ [online], Telewizja Sudecka, 05.12.2019 r. [dostęp 13.06.2020 r.]
  5. Największe i najmniejsze stacje w Polsce. [w:] utk.gov.pl [on-line]. [dostęp 18.12.2019 r.]
  6. Rusza rewitalizacja linii kolejowej Bielawa – Dzierżoniów. Pociągi wrócą we wrześniu [online], www.rynek-kolejowy.pl [dostęp 24.10.2019 r.]
  7. Pierwszy pociąg przejechał po linii kolejowej Dzierżoniów - Bielawa! [online], doba.pl [dostęp 25.10.2019 r.]
  8. KOLEJ W BIELAWIE DOJEDZIE AŻ DO STACJI NOWA BIELAWA [online], Telewizja Sudecka, 18.04.2019 r. [dostęp 13.06.2020 r.]

Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":

Bielawa Centralna | Bielawa Wschodnia

Oceń: Bielawa Zachodnia

Średnia ocena:4.64 Liczba ocen:20